lördag 19 november 2011

Fadi el Khoury

Sveriges nya couture-kung!

Hans design har blivit jämförd med Elie Saabs, han har jobbat på både Lanvin och Christian Dior. Nu startar den svenska designern Fadi el Khoury sitt eget märke Fadi Khoury

Drömlika klänningar med avancerad konstruktionsteknik, svepande, handfärgade kjolar, kappor i mjukaste kashmir och dräkter med fokus på detaljer. Lyx och elegans. För att inte tala om exklusivitet. Fadi el Khoury har valt att släppa en kollektion per år, som säljs utan mellanhänder. Inspirationen till debutkollektionen kommer från 1950-talets guldår. 
Vad utmärker din design? 
– Det är att den är välskräddad, jag använder ofta material i flera lager och färger för att skapa nya nyanser och effekter. Plaggen har perfekt konstruktion inifrån och ut. Dessutom använder jag 
aldrig starka färger, det till-talar mig inte. 
När kom ditt modeintresse? 
– I fyra–femårsåldern när jag ofta satt i min mammas klädbutik och tittade på kvinnorna som gick in och ut ur provhytterna. Jag betraktade kläderna och ritade sedan om dem så som jag skulle ha gjort dem. När jag var 18–19 år flyttade jag till Paris och studerade på Esmod och jag praktiserade vid sidan av skolan. Sedan blev jag designassistent på Lanvin och senare Dior. Det var där jag lärde mig konstruktion på riktigt, det var även där jag föll för couture. 
Varför couture och inte masskonsumtion? 
– Jag har jobbat på en stor modekedja, men det var inte alls samma sak som i studion i Paris. Jag var rädd att gå miste om min kreativitet, så jag slutade. 
Varför couture och inte masskonsumtion? 
– Jag har jobbat på en stor modekedja, men det var inte alls samma sak som studion i Paris. Jag var rädd att gå miste om min kreativitet, så jag valde att sluta. 

Fadi el Khoury första kollektion kommer att säljas i Rosenrummet på NK, och priserna ligger mellan 35 000-15 000 kronor. 


Read more: http://damernasvarld.se/#ixzz1eB0h2NYW


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar